1983 & 1984

Kimbalee Colonel-Peron är namnet på hunden som tilldelades priset åren 1983 och 1984, och ägdes av Bengt Danielsson. Colonel-Perons kullbror Buenes-Aieres ägdes av Ulla hägglund och ligger bakom hennes birdcherry-hundar. Han är bland annat far till Birdcherrys Grace som blev en av stamtikarna på kennel Graceline.


Colonel-Perons & Buenes-Aieres mor var en importtik från England vid namn Arbutus Kimbalee. Kimbalee upptäcktes av den då 16-åriga Ingrid Lundkvist, kennel Glenriska, som skriver följade på sin hemsida: "På Windsor Dog Show 1978 kom jag för första gången i kontakt med Mrs Sue Almey. Hon visade där två kullsystrar, Arbutus Kinsella och Kimbalee och för mig var det den idealiska Golden retrievern. [...] Mrs Almey och jag hade mycket att prata om och uppskattade samma egenskaper hos Golden retriever så tillslut erbjud Sue mig att få köpa Kimbalee." Men eftersom Ingrid själv inte hade möjlighet att ha hunden kontaktade hon Gunilla Carlén-Eriksson som tog emot tiken. Där blev Kimbalee starten på Gunillas kennel med samma namn. Ingrid köpte senare en son till Kinsella, Arbutus Andante.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0