Agilityträning på Örebro bk

Till helgen hade jag planerat en trip till Örebro Brukshundklubb med Sara för att testa vilka agilitykunskaper grabben har övervintrat. Döm min bevikelse när jag vaknar upp lördag morgon med halsont och huvudvärk. Dessutom var värdret mörtigt och grått. Idag sken däremot solen över Örebro vi tog bussen till klubben på eftermiddagen.

På klubben fanns lite hopphinder, några tunnlar, slalom och a-hinder framme. Än en gång förundras jag över hur en klubb med så många framgångsrika ekipage kan ha så rutten agilityverksamhet, men det är en annan historia. Planen för dagen var att stämma av lite vad Billy minns från vår sporadiska träning det senaste halvåret. Jag testade framförbyten, "fel" tunnelingång, kontaktfält, höger-slalom & vänster-slalom. Eftersom så mycket stod på schemat och grabben inte är i toppkondis just nu körde jag bara lite på varje övning och väldigt korta pass, men jag tyckte ändå att jag utmanade honom. Som ibland med Billy så upplever jag att han har vilat sig i form. Kunskapsmässigt känns han ungefär där jag lämnade honom vilket känns kul och sporrande. Nu kan vi gå vidare istället för att repetera massa gamalt.

Efter en längre paus avslutade vi med lite teknikträning på en raksträcka med tre hopphinder med matskål i slutet. Först ställde jag hindrna så han hade plats för ett galoppsprång mellan dem och la upp dem på ca 60 cm. Han taxerade fint och rev ingenting. Sedan stälde jag ihop det till en studs (inga galoppsprång imellan hindren, bara landa-hoppa-landa-hoppa etc.) och la ner hindren lite. På den låga höjden funkade det prima, men när jag la upp dem fick han med sig ett par bommar. Inget som stör mig något väldigt. Han river sällan och är nog bara lite trött.

Imorgon hade jag tänkt rivstarta konditionsträningen med en cykelrunda, men jag tror att vi det nog lite lugnt för jag misstänker att dagens övningar kan ge grabben träningsvärk. Både han och Nell har legat helt utslagna i hallen och sovit som stockar sedan vi kom hem.


En gammal favoritbild på Billy, tagen på tävling i Avesta 2007


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

En helt underbar bild på Billy!!!

Tänk va praktiskt det är att man kan vila sig i form =) är väl säkert så att kunskapen smälter in o fastnar...coolt i alla fall.

2010-04-12 @ 11:05:12
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0