Kanonfint markeringsarbete på GRK Närkes WT

Idag har Billy och jag varit på WT vid segersjö Herrgård. Eftersom det bara är en halvtimma från universitetet hade jag anmält för träningsskull. Planen var att åka dit och enbart starta på ett par stationer som jag trodde han skulle gilla och lyckas bra på för att skapa positiva minnesbilder av provsituationer.

Det vara bara 6 hundar som deltog i ökl och vi ombads gå i samlad trupp hela tiden. Jag som hade planerat att ta stationerna i egen vald ordning fick tänka om och fint sålla mig till ordningen.

Station 5 (Enkelmarkering på vatten): 20 poäng!
Stationen var verkligen märklig. Det började medn en transportsträcka och sen ställde man upp ut mot vattnet, men så kom ett skott åt höger som efterföljdes av ett plask i samma riktning. Varken hund eller förare såg skymten av kastare eller kast. Sedan fick man sända hunden som var tvungen att braka fram genom vass och snår och simma lite för att nå apporten. Från det att man sänt såg varken förare eller domare hunden fram tills att den kom fram ut snåren igen. Billy var fin runt fötterna, fick in snabbt och lämnade av bra.

Station 1 (Lång enkelmarkering med halvdold kastare): 20 poäng!
Först var det en kortare transport till sändplatsen och skott. Kastet kom från en kvinna som satt i ett jakttorn, och jag tror inte att hundarna lokaliserade henne. Hon hade ingen vidare "kastarm" utan droppade liksom nästan ner apporterna som var mörka mot mörk bakgrund. Det verkade ganska svårmarkerat. Billy var dock uppmärksam och spikade snyggt.

Station 2 (dubbelmarkering): 18 poäng
Kort transport till sändplatsen. Ca 50 meter rakt fram gick ett dike och kast ett hamnade bakom diket medan kast två landade framför. Billy spikade den framför diket och fick jobba lite för att få in den andra, men gjorde ett bra jobb.

Nu hade jag egentligen tänkt bryta, men eftersom grabben bjöd på en sån helskön attityd. Lugn och koncentrerad men ändå väldigt arbetsvillig bestämde jag mig för att fortsätta, men anpassa övningarna.

Station 3 (dirigering): 5 poäng
Här hade man tre minuter på sig att hämta in två dirigeringar. Först skulle en kortare, ca 30 meter, längs med en åkerkant in och därefter en dubbelt så lång diagonalt över åkern. Jag skickade enligt anvisningarna på första. Han gick ut i lite tveksam galopp, men stannade inte för att fråga och kom snabbt in med dummien. På nästa valde jag att gå nästan halva sträckan för att skicka därifrån. Jag hade bestämt mig för att strunta i poängen och bara koncentrera mig på att låta grabben lyckas och skapa positiva minnesbilder. Han kom lite snett på dirigeringen, men fick den i vind. Jag varsäker på att vi skulle nolla eftersom jag hittade på mina egna regler, men fick visst lite sympatipoäng.

Station 4 (sök): 6 poäng
Dagens sista station var söket. Det gick på en helt slätt fält med låg vegetation, typ som en kort stubbåker fast gräs. Man hade 5 minuter på sig och det fanns 8 apporter. Billy gick ut bra på nummer ett. På nummer två frågade han två gånger innan han kom i arbete. På nummer tre verkade han med i matchen igen, men fick jobba ett tag för att få in dummien. På nummer fyra frågade han två gånger igen och när den var inne valde jag att langa iväg den och låta honom knalla för att skapa en sista positiv minnesbild. Därefter bröt jag övningen. Han var trött och jag vill inte befästa frågandet på söket mer än det redan sitter. Återigen trodde jag att jag skulle nollas eftersom jag bröt övningen och även langade iväg dummien.

Totalt blev det 69 poäng och ett 2:a pris, tack vare grabbens fina markeringsarbete.
.


Mina fina djur i väntan på prisutdelning. Nellan var med som sällskapsdam och hejjarklack ;)


Kommentarer
Postat av: Johanna & Majken

Grattis till väl genomfört WT! :D Det låter som att du är, och ska vara, jättenöjd =) Kul! Kram

2009-09-13 @ 21:49:22
URL: http://jlofgren.webb.se
Postat av: Emma

2009-09-13 @ 22:03:13
URL: http://www.gangster-glimma.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej! Grattis, tycker det låter som det gick riktigt bra :) Smart att lägga in lite egna regler ibland faktiskt! Jag kom inte med på kisaprovet, jättetrist. Nu hoppas vi på vallentuna istället. Kram!

2009-09-13 @ 22:05:28
URL: http://www.gangster-glimma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0