Öknaprovet

Igår var Billy och jag iväg på årets sista start i ökl. Dagarna innan tvekade jag om jag skulle starta, men han kändes fin på träning så jag bestämde mig för att köra på. I efterhand är jag glad för mitt val, även om vi inte presterade på topp. Nu har både grabben och jag lite provrutin, testat lite olika upplägg och lärt oss vad som funkar och inte funkar i provsituation.

Så till gårdagen som började med isskrapning av bilrutor. På väg till Ökna stog termometern på -5,5. Galet kallt kändes det! I Ökna gick hundarna ut i grupper om fyra på en walk-up för att sedan dela sig på två par när det var dags för sök och vattenarbete.

Billy gick i dagens andra fyra och skulle bedömas av Per-Erik Forslund. Linjen rörde sig sakta framåt på ett öppet fält utan referenspunkter. Första uppfigten var Billys, en dubbelmarkering där han fick in den första lätt, men hade problem med nummer två och jag fick kalla in. Sedan fick de andra hundarna jobba på två dirigeringar och en dubbel innan det var Billys tur igen. Den här gången på en dirigering upp i en skogsbacke som han fick in okej med två stopp och två sidotecken varav han följde upp det ena mycket bra och det andra lite sämre.


På walk-upen med domare P-E Forslund och parkompisen Lena & Garbo

Sedan var det dags för sök för Billy och vår parkamrat och träningskompis Lena med flatten Garbo. Billy fick börja söka vilket gladde mig eftersom han känts väldigt taggad på linjen. Men på söket slog han ner på takten och växlade trav och en ganska seg galopp. Viltet verkade ganska väl gömt och han fick ligga i ett tag för att få in sina fyra: trut, duva, fasan och duva igen. När Garbo jobbade somnade Billy vid mina fötter, trött kille!

Till sist var det dags för vattnet. Vi fick ställa oss nere vid en vasskant där Billy skulle få gå på en markering. Det gick ett skott, vi såg skymten av ett kast och hörde att plask. Billy hade först svårt att bestämma sig om han skulle våga sig ut, men sedan kom anden in.

Efter att Garbo gjort ett försök på dirigeringen bytte vi plats. Garbo fixade markeringen snabbt och sen skulle Billy ut på dirigeringen. Där man skickade hunden var det öppet och ingen vass. Till höger hade markeringarna gått och till vänster gick en lång vasskant rakt ut. Längst med denna skulle man skicka hunden ca 50-60 meter. Jag visste att för mig var svårigheten att inte låta Billy gå in i vassen. Det lyckades inge vidare. Billy kom ut en liten bit men föll sedan in i vassen och jag kallade in. Jag provade en gång till men med ungefär samma resultat. Det kändes hopplöst och jag avstog från att fortsätta.

På den muntliga kritiken berättade Per-Erik att han tyckte att Billy gjort ett ok jobb på walk-upen. På söket tyckte han att han hade gjort ett bra jobb. Även om farten varit lite låg hade han jobbat jämnt hela tiden. Han betonade det fina fotgåendet, avlämningarna, stadgan och hundtoleransen. Däremor hade han önskat ett högre jaktpåslag och jävlanamma från Billy vilket han menade skulle resulterat i bättre koncentration vid markeringar, högre intensitet på söket och större driv att ta sig ut på vattnedirigeringen. Slutligen gav han oss ett tredjepris.

Jag tycker att det var en väldigt rättvis kritik och håller helt med. Billy kommer aldrig bli en spektakulär hund att se i arbete på det viset att han är supersnabb, aptaggad eller är totalt orädd. Men han var rätt matt på sök och vattenmarkeringen igår. När Billy och jag fick ett 1:a pris i nkl på lilla retrivermästerskapet förra året var det med de exakta orden "Han glänser inte, men han gör vad han ska". Den dagen han gör det på ett öppenklassprov tror jag vi har 2:an åtminstone!


Kommentarer
Postat av: Johanna & Majken

Grattis till pris =)

2009-10-04 @ 13:06:39
URL: http://jlofgren.webb.se
Postat av: Sara & James

Vi är ju inte så hemma i jaktprovsvärld, men vi hejjar på er och håller tummarna för att det ska gå bra. Så nu gratulerar vi till er fina insats. Ni är så duktiga!

2009-10-04 @ 15:42:43
URL: http://omsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0