Äntligen agility!

Igår var en akltiv dag för Billy och mig. Vi har ju leat lite på latsidan ett tag och båda var rejält trötta när dagen var över.

Vi började dagen med att åka ut till stallet. Bara det är en tröttsam tur för Billy-boy då den innebär bussåande en kvart, promenad på ett par km till stallet, ridtur, promenad till bussen och så färden hem igen. Brukar ta 2-3 timmar och sedan sover han som en stock resten av dagen. Gårdagen bjöd också på en något mer fartfylld ridtur än förra terminens eftersom jag nu rider Chickaruss, ett friskt och piggt gotlandsruss istället för gamla, söta Figge. Igår testade jag att låta Chicksruss skutta över ett par små stockar i skogen, och jisses vad härligt det var att känna det bekanta suget i maggropen igen.

På kvällen for Billy och jag sedan iväg på agilityträning i Gryts ridhus. Eftersom min älskade Les Oples lagt av trodde jag inte att jag skulle kunna delta i vinter, men snälla Maria låter mig samåka med henne. Billy blev aldeles i gasen så fort vi klev in i ridhuset trots att det inte var några hinder utställda då. Under kvällen tränade jag tre moment med Billy för att testa av hur mycket som satt kvar av det han en gång kunde. De tre momenten var slalom, balansbommen och staketet:

* I slalom testade jag hans självständighet i ingångar från både höger och vänster och sedan i själva slalomhindret. Vänsteringångarna satt som en smäck och jag kunde glida ut relativt långt från hindret och låta honom jobba själv. I högerslalomet satt inte ingångarna och självständigheten lika bra, men det ka jag ju heller inte förvänta mig då de inte blivit lika bra som vänster än.

*balansbommen låg fokus på kontaktfält. Han har aldrig varit hundra på vad han ska göra där så jag började från början och byggde på. Funkade hyggligt. Avslutade med att låta honom springa över hela bommen ett par gånger och då var han modig och galopperade över halva.

* I hindesekvensen staketet testade jag lite olika handlingssätt för att se hur lyhörd han var. Provade springa på samma sida längs hela staketet och trycka ut/dra in och att göra framförbyten inför varje hinder. Testade även att dra imellan hindrena. Allt funkade toppen, bara på ett par ställen var jag tvungen att göra några justeringar.

Efteråt kan jag bara konstatera att Billy inte tappat så mycket på sin långa agilityvila utan står ungefär på samma utbildningsnivå som när jag ställde av honom. Däremot känner jag att jag har tappat. När något gick fel var jag tvungen att tänka så det knakade för att komma på en lösning och jag var tvungen att planera min väg och testspringa innan jag tog fram Billy på ett helt annat vis än vad jag brukade, annars hängde inte kroppen med huvudet. Illa!

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Visst är det typiskt att det alltid är vi som behöver mer träning än vad hundarna behöver = ) Får väl lägga mig i hårdträning själv inför nytillskottet som kommer till veckan, blir spännande att se vad Eddie tycker om det. Trevlig helg o Lycka till med agilityträningen.

2009-11-28 @ 08:23:59
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0