Vargen. Hatad-älskad-buggad

Igårkväll hade SVT vargafton, men jag blev nedröstad då Malin och Lindi ville kolla Robinsson. Som tur är finns SVT-play. Ikväll har därför här druckits te och mumsats choklad till dokumentären Vargen. Hatad-älskad-buggad.

Filmen följer Ulrik, den buggade vargen under tre år. Vi får se hur forskare följer vargarna, hur beståndet vuxit, hur de jagar, dör och föder sina valpar. Parallellt följs regeringens rovdjurspolitik och baksidorna med vargens utbredning.

Jag som fascineras något extremt av vargar och både läst böcker, besökt dem i Kolmårdens hägn och sett andra dokumentärer har väl inte direkt lärt mig något nytt men det är alltid kul med nya bilder och berättelser om dessa underbara djur. Dessutom fick jag gåshud i slutet när vi får höra Ulrik yla med sina valpar.
 
Imorgon ska jag fortsätta med den andra vargdokumentären Vargen som förändrade USA. Den beskrivs såhär:

Naturfilm från 2007 med David Attenborough. Nybyggarna i USA var bra på att utrota mycket, även vargar. Men när yrkesjägaren Ernest Thompson Seton på deras uppdrag dödade den sista vargen i New Mexico blev det en avgörande vändpunkt.


Jag med en varghane i Kolmården 2006. Besöket fick jag i 19-års present!

Kommentarer
Postat av: Lars Kling

Hej Jenny,har just tittat på vargprogrammen som du skrev om,det var intressant.

Sitter i Södertälje och tittar på en båt som lossar Etanol,får väl åka hem vid fyra tiden imorgon lagom för att rasta Echo och gå och sova.



Ha det

Lars

2009-05-04 @ 21:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0