Lägesrapport för Billys apporteringsträning

Dummieväskan har fått följa med ut i skogen väldigt sparsamt den här hösten. Det enda i apporteringsväg vu gjort regelbunet är lek med tennisboll. Jag har tagit för vana att alltid ha en i fickan och minst ett par gånger under promenaderna langa in den i skogen till honom. Jag tänker att det ska förbättra hans markeringsförmåga och intensivitet i närsöksituation. 

På senaste tiden har dummieväskan dock fått följa med ut lite oftare och lite bit för bit har jag nu börjat testa av vad som sitter kvar:

Söket är ungefär där jag lämna det, alltså inte speciellt starkt. Fast i och för sig har jag inte riktigt vågat utmana det. Istället har vi jobbat med högmotioverade områden där jag avbryter redan efter en eller ett par hämtade apporter då han fortfarande vill mer. Dummiemängden har dock varit sparsam och strategiskt placerade i sänkor, under grenar och ris eller på stenar och upphängda i träd. Så även om skicken har varit få har han fått arbeta för att finna apporterna.

I dirigeringarna kan jag konstatera att han har tappat mycket sedan sommarens intensiva träning. De har jag avsiktligt helt lagt åt sidan sedan höstens prov för att fokusera på söket, men för någon vecka sedan kunde jag inte hålla mig och testade ett linjetag bara för att jag var nyfiken. Jag hade väl inga jätteförväntningar men att han skulle tappat linjen så pass var jag inte föreberedd på och jag kan bara konstatera att grundträningen inte sitter.

Minnet och markeringsförmågan verkar oförändrad och kanske till och med lite förbättrad. Misstänker att tennisbollsleken kan ha haft effekt här. Igår kastade jag faktiskt en trippel och testade grabben. Avstånden var korta men det var dåligt med referenspunkter. Grabben förvånade genom att spika två och få in den andra efter ett par snygga ringningar i området.
.


Visst är dummies kul, men helst skulle nog grabben apportera kanin varje dag!


Kommentarer
Postat av: Sara

Vilken fin bild på grabben :)

2009-12-02 @ 16:40:16
URL: http://omsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0