Tzatsiki, Merlin och jag

För en och en halv dag sedan var Malin och jag i grekland och gjorde oss antagligen redo för att ta bussen till någon vacker strand. Idag sitter jag framför köksbordet i Hållsta, äter en ostmacka och försöker jobba. Det enda som egentligen vittnar om att jag verkligen lämnat Sverige en vecka är några extra fräknar och en lätt rödaktig kroppsfärg. Och just det ett gäng bilder också såklart...
.

 

Vi landade på ön Skopelos och tog oss till Skopelos Town. Här sov vi en natt och spenderade dagen på stranden.

 

Skiathos var proppfullt med turister och vi längtade efter något lugnare och förhoppningsvis mer genuint så nästa dag lämnade vi det lilla rummet för att ta färjan till...

 

...ön Skopelos! På Skopelos spelades förresten stora delar av filmen Mamma Mia! in. I hamnen blev vi upplockade av en gubbe som ville hyra ut rooms. Vi hoppade ombord på det lilla flaket till hans pickup tillsammans med två fransmän och började resan upp i gränderna. Gubben hette Kostas och vi hyrde rum av honom två nätter.

 

Nästa dag frågade vi Kostas om han kunde rekomendera någon vacker och inte så packad strand. Han föreslog Stafilos, men istället för att gå¨ner på den vanliga stranden skulle vi gå ner för kullen på andra sidan. Vi chansade och fick klättra ner för en brant klippa, men det var det värt. Efter att jag hoppat i och kollat så att det var hajfritt vågade Malin sig i och vi kunde snorkla i princip ensamma i den vackra lagunen.

 

På kokade vi pasta i Kostas slitna kök och åt på terassen. Nästa dag ville vi se mer av Skopelos och tog bussen till andra sidan ön till den lilla hamnstaden Loutraki där vi lyckades pruta till oss ett billigt rum av en kille som bara kunde grekiska med hjälp av lite charader och lite klotter.

 

Eftersom vi sett i princip allt i lilla Loutraki tog vi bussen upp till staden Glossa på kvällen för att käka middag där. Jag älskade Glossa som låg lite på höjden. Överallt vimlade det av grektanter och katter, och utsikten över havet var fantastisk.

 

Nästa dag gick vi till Glistra Beach, en liten stenstrand som vi fick ha för oss själva i princip hela tiden. Till solnedgången var vi dock tillbaka i Loutrakis hamn och såg en fiskebåt ge sig ut i solnedgången.

 


På kvällen posade vi lite i solnedgången. Malin körde bland annat "Grodan" och jag "Jag ber på mina bara knän"

 

Nästa dag var det dags att lämna Loutraki för att ta färjan tillbaka till Skiathos. Väl där var vi sugna på en av öns många stränder, men hamnade visst i en fårflock på vägen dit.

 

Sen handlade våra två sista dagar i Grekland och strandhäng, greksallad och Tzatsiki. Vi besökte bland annat stranden Koukounaries som tydligen rankas som en av Europas fem vackraste stränder.


Alldeles för fort var det dags för Johnny och Merlin att lämna Grekland (smeknamnen kommer av vår hyresvärd Kostas som hade lite svårt att uttala våra namn. För nya gäster presenterade han oss som "Johnny and Merlin, the sisters from Sweden")

Kommentarer
Postat av: Thereze

ÅH VAD HÄRLIGT! vilka fina bilder! Det ser helt underbart ut :) mamma är i grekland nu, hon har köpt radhus där så jag hoppas få många fina semestrar dit! Längtar!

2009-08-28 @ 12:31:39
URL: http://www.therezegra.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0