Dubbelmarkeringar på vatten

Blev dagens träning. Mamma & Tino, Anna & Hera och jag & Billy drog till badgropen och körde ett rejält pass med massa vattenträning. Billy fick två långa dubbelmarkeringar. Den första skötte han exelente då låg apporterna på blankvatten och bland glesa näckrosor. De var alltså rätt lätta att se när han väl kajkat ut en bit. 

Den andra dubbelmarkeringen strulade först lite. Denna gång låg ena apporten i en ganska tät vass och den andra var en liten grå dummy långt ut på blankvattnet därför syntes den knappt alls. Grabben låste sig lite på blankvattnet innan vassen och hur jag än försökte trycka honom utåt slutade det bara med att han simmade åt höger eller vänster framför vassen istället för att komma längre ut. Efter att ha kallat in och kastat om löste han det dock på ett önskvärt sätt.

Sista vattenövningen var en "halvdold" dirigering, eller vad man ska kalla det. Mamma kastade den lilla grå dummien långt ut på blankvattnet igen. Sedan gick jag en sväng upp på land och tränade fotgående och trixade ett tag inna jag gick ner till strandkanten och skickade. Första skicket tramsade han och ville fråga, men när jag tog upp och skickade om gick han raskt ut och gav sig ut på dirren. Ibland tror jag att han testar hur mycket han kan få mig att hjälpa honom. Hunden tränar matte med andra ord.
.


Även om han tramsar ibland är han såklart världen finaste Billy-bubbis iallafall!


Avslutade med att träna linjetag, stoppsignal och högerskick på land i samma övning. Lät grabben se när jag la ut dummies på två ställen med ganska tydliga referenspunkter. Sedan varierade jag att skicka på raka linjetag, skicka på linjetag - stoppa -dirigera ut och skicka linjetag - stoppa - dirigera höger. Sånt här tycker Billy är kul även om han lätt blir lite frågig även här. Att ha en hund som är så mån om att göra rätt som Billy har definitivt både sina bra och dåliga sidor.
.


Detta är övningen. De bruna strecken är inte stigar, ritade bara
 ut dem för att hundens väg skulle bli tydligare.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0