Träning för Kajsa

Idag var det dags för apporteringsträning! Imorgon är det ju funktionsbeskrivnig för Kennel Combines L-kull, och då bjöd mammsen in till träning för alla funktionärer dagen innan, (idag). Ledde träningen gjorde Kajsa Markusson och vi deltagande var Mille&Berta, Nova&Boel, Leo&Wille, Ingela&Bodil och Jag och Billy. Vera var tyvärr halt så Benka fick agera funktionär, och mamma gick passiv med Doris och Tino.

Det regnade konstant de fem timmar vi höll på. Leo hade en pressening med som vi spände upp mellan några träd som tak och där hade vi teorisnacket och fika paus ;) Trots vädret var det kul att vara ute och träna. Ibland känns det ju lätt lite tungt att stå ute i regn en hel dag....

Vi började träningen med lite jaktlydnad; inkallning, stoppsignal och uttecken. Såklart på olika nivå för de olika hundarna, alla fick en uppgift att bita i! Sedan fortsatte vi med markeringar på vatten, kastade från båt. Vi lade fokus på igångar där vi skulle skicka hundarna lite diagonalt. De skulle ej få välja att gå längs strandkanten, utan gå i diagonalt längs vattnet.

Fikapaus och uppladdning efter nästa uppgift som var släpspår på ca 150-200m och mellan varje släpspår en markering när nästa spår lades ut. Nu plockades viltet fram. Billt som känts fin innan fikapausen ttyckte jag nu tappade lite gnista. Konstigt eftersom han aldrig brukar kännas trött, bara lite "lullig" ibland. Vi körde på ändå. Markeringen kändes som sagt lite trött.

Släpspår hade jag aldrig testat grabben på förut - det har jag helt glömt bort! Billy fattade inte riktigt grejen, men var klart intresserad av spåret. Problemet var att när han kom till ett visst avstånd från mig vände han och kom tillbaka. Fick följa med fram sakta med säkert. Tillslut gav grabben upp och gick på stort sök. Kändes som han sa: "Vad sjutton, nu gör jag något jag kan istället! Hittade den såklart och kom stolt tillbaka - ÄNTLIGEN MATTE! Nä, släpspår blir det till att träna på. Ska bli kul!

Kvällen har spenderats med Boel&Benka, Mamma&Pappa och Ingela med middag som höll på länge. Visst är jag flera år yngre, men ändå kan det vara så trevligt!

Imorgon är det funktionsbeskrivning och kennelträff. Tjoho! Det ska bli så kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0