Oneliners och hundträningsabstinens

Sitter och läser i boken Mediernas språk som vi har tenta på nästa torsdag :S
Kom i på kapitlet Medieretorik och läste just ett stycke om hur uttalanden och tal anpassas för att passa olika typer av medier. Återkommande är att sk. "oneliners" efterfrågas. Alltså korta fyndiga repliker som journalisterna kan snappa upp och trycka med fet text. Boken ger även några exempel. Två var så sköna att jag kände att jag måste återge dem här:

"Moral är bra. Med dubbelmoral är inte dubbelt så bra"
Jan Björklund angående socialdemokraters bostadsinnehav

"It is not a question of left versus right; it is a question of right versus wrong"
Al Gore angående klimathotet

För övrigt lider jag av ett ruskigt hundträningsabstinens. Saknar min Billy Ponke att hitta på roliga övningar med. Nell är världens sötaste och kommer för alltid att ha en plats i mitt hjärta, men hon är inget träningsfreak direkt. Hon gillar mest att lulla runt och sysselsätta sig själv. När jag vill hitta på något lyder hon pliktskyldigt för att jag ska bli nöjd och hoppas på en levergodis i belöning, men hon jobbar inte direkt aktivt för belöningen själv. Whäää, jag får abstinens.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0