Om avundsjuka i hundvärlden

Ibland undrar jag om jag är en ovanligt snäll person. Om jag är unik för att jag faktiskt unnar andra lycka och framgång? Visst kan det vara surt att bli placerad tvåa i en tävling. Då kan jag verkligen känna att jag gärna skulle velat vinna. MEN jag har aldrig missunnat den som vann. Aldrig önskat att hunden inte rivit, missat den där markeingen, fått lägre poäng etc. Snarare önskar jag att jag att jag och min egen hund pressat några sekunder, fått en tajtare sväng, gjort ett bättre linjetag eller fått en högre poäng.

Vad är då syftet med detta inlägg. Att berömma mig själv? Oh, nej. Egentligen tror jag inte att jag är ensam om dessa tankar, men syftet är att sätta ner foten. Alldelse för ofta tycker jag man hör skitsnack, missunsamhet och negativ kritik i hundkretsar. Hon gör si, han gör så, dom gjorde det, arrangemanget var dåligt, domarn orättvis. Det är inget nytt egentligen, men oj så onödigt. Kan vi inte bara vara glada för varandras skull? Kan vi inte kunna känna glädje för det ekipage som tilldelas certet, vinner pinnen, får högst poäng eller stå högst upp på pallen?

Anledningen att jag tänker i dessa banor just idag är att Sandra Kagevik, en tjej vars blogg jag följer dagligen, fått tråkiga kommentarer. Det var droppen! Avundsjuka personer som istället för att inspireras av Sandra och henns duktiga hundar känner ett behov av att trycka ner henne.

Sist jag kände att jag behövde sätta ber foten var efter Golden Specialen då de deltagande sågade arrangörerna totalt. Det var väl max två-tre månader sedan. Återigen, kan vi inte vara glada för att det finns underbara eldsjälar som sätter ihop ett härligt  arrangemang åt oss?

Jag tycker att vi gör en deal allihopa och istället lägga energin på träning istället för skitsnack! Om vi ser till att träna våra hundar, bli lite vassare eller hjälpa till med arragemangen. Det kommer alla att tjäna på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0