Save a horse, ride a cowboy!

Varje år tänker jag att jag ska åka till Stockholm och se Stockholm Horse Show i Globen, och varje år sitter jag sedan framför TV'n efteråt och ångrar att jag inte kom iväg. Hästar är fantastiska djur. Det har jag alltid tyckt. Stora, graciösa, imponerande och samtidigt oerhört respektingivande. Nu har jag just kollat på showen via internet-TV och fått härligt pirr i magen. Om du är hästfrälst kan du titta själv här. Spola fram till den 113 minuten och se en halsbrytande show med unga cowboyryttarinnor som gör helt omöjliga konster på hästryggen. Lite speciellt är också att alla hästarta är omhändertagna hästar som haft tuffa liv innan.

Första ridskolan Östra Hedemora
Fr v. Malin&Mustang, Ida&Capri och Jag&Gina


Jag har ridit sedan jag var 10 år gammal. Min karriär började på den nystratade ridskolan Örtra Hedemora på shettlandsstoet Gina som jag älskade trots att hon både bets i baken och sparkade mig när det var dags att kratsa hovar. Flera gånger skickade hon mig i ridhusspånet med huvudet före. Jag bodde i stallet på helgerna och skötte och red extra på Gina eftersom ridläraren tycket att vi passade bra ihop tror jag. Andra hästar som tog plats i mitt hjärta var godlandsrussen Torina och Mustang, shettisarna Lusen och Filur, den heta skimmelponnyn Mirre och den stora dressyrhästen Clinique som jag var den enda i gruppen som fick rida. Att jag fick mina värsta avtrillningar från denna häst spelade ingen roll eftersom det var en ära att få sitta på henne.

 
Lata dagar på Islandshästridläger samt träningsläger på Åby, Malin&Witton och jag&Joost.

Tillslut la riskolan ner och jag fick erbjudande om att ta hand om Gina. Mamma och Pappa sa blankt nej och jag grinade tills ögonen var svullna som köttbullar. Sedan ägnade jag mig åt att motionsrida shettisar på ett ridlekis tillsammans med syrran Malle Balle. Där gjorde vi allt man INTE gör på ridskola, rejsa i skogen och hoppa skogshinder. Men efter ett par år där dinglade benen i marken och det blev ridskola igen i Torshälla där jag red på välskolade ponnier i fram tills att det blev dags för studier här i örebro.

 
Malin&Mulle på avslutningstävling på ridläger, och Jag&Wiktoria som tävlat i Globen

Mina barndoms sommrar har ofta spenderats på ridläger. Två islandshästläger,
 ett läger på en ponny som tävlat i Globen och sedan ett sista träningsläger på Åby.


Jag har även varit med och lett en parad på nationaldagen!
Jag på Tristan och Fanny på Montia

Kommentarer
Postat av: Malin

Men aww.. lilla Musse ;)



Du glomde beppe och christers lager pa frotuna (visste du for ovrigt att det huset brunnit ner till grunden,) dar du red pa gamla .. ja vad hette han nu igen?

2008-12-02 @ 09:21:18
Postat av: Moa, Lucas & Oscar

Roligt att läsa att du varit på träningsläger på Åby, jobbade som lägerledare och extra ridinstruktör där på Annas läger somrarna -98 till -03. Har även haft Joost (eller "Ost" som jag kallar henne) på tillridning under en period :-) Världen är liten!

2008-12-02 @ 09:55:59
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Moa, Lucas & Oscar

Kul att läsa att du varit på träningsläger på Åby!! Har jobbat som lägerledare och extra ridinstruktör där somrarna -98 till -03 ungefär. Annas läger. Hade även Joost på tillridning under en period (min lilla Lipizzaner ;-))

2008-12-02 @ 15:27:27
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Ida

Hej! Otroligt fin bild :) massor med år sen, skojigt var det ;) Ha det. kram Ida

2008-12-02 @ 18:48:40
Postat av: Frida

Hejsan, det var ju ett tag sedan du la upp det här inlägget... Tänkte iallafall göra ett försök och kommentera.

Så himla roligt att du red lilla Musse!! Han står idag på tyresö ryttarförening utanför stockholm. Jag rider på den ridskolan, här är deras hemsiada: http://www.tyresoridskola.se

Jag är även skötare på Musse sedan fyra år tillbaka och han har en stor plats i mitt hjärta.



Om du skulle svara skulle det betyda mycket, så tacksam för svar :-)

2011-11-10 @ 14:19:39
URL: http://fridafrejs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0